تاثیر میوه بر سلامت پوست | ۷ میوه مفید برای پوست

میوه ها بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. یک رژیم غذایی غنی از میوه ها در واقع می تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد.

معمولا عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند به پوست ما آسیب برساند، اما غذاهایی که ما می‌خوریم قطعاً می‌توانند بر سلامت پوست ما تأثیر بگذارند. ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت پوست را مطالعه می کند.

نیروهای آسیب‌رسان رایج عبارتند از آسیب نور خورشید، انتخاب‌های غذایی ناسالم (مانند الکل و غذاهای فرآوری‌شده)، التهاب و خشکی.

در این مقاله تاثیر میوه بر سلامت پوست را بررسی کرده و از ۷ میوه مفید برای پوست صحبت می کنیم.

تاثیر میوه بر سلامت پوست

چرا میوه ها می توانند برای پوست مفید باشند؟

میوه ها می توانند استرس اکسیداتیو را از بین ببرند، استرسی که زمانی رخ می دهد که عواملی مانند اشعه ماوراء بنفش (UV) یا آلودگی، مولکول های آسیب رسان سلولی به نام رادیکال های آزاد را تولید می کنند.

رادیکال‌های آزاد به لیپیدها (چربی ها) که از سد پوستی (لایه بیرونی پوست) محافظت می کند، آسیب می رساند. رادیکال های آزاد همچنین می توانند به کلاژن (پروتئین ساختاری پوست) و DNA آسیب برسانند. DNA به خطر افتاده می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

آنتی اکسیدان‌هایی که در برخی میوه‌ها پیدا می‌کنید می‌توانند به خنثی کردن یا خاموش کردن رادیکال‌های آزاد که برای پوست ما بسیار مضر هستند، کمک کنند.

میوه های غنی از آنتی اکسیدان نیز التهاب را در بدن شما کاهش می دهند.

التهاب، به طور کلی، باعث بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌های پوستی می‌شود. ممکن است علت مواردی مانند پسوریازیس و آکنه باشد.

در نهایت، بسیاری از میوه‌ها دارای محتوای آب بالایی هستند که می‌تواند آبرسانی و سلامت پوست را تقویت کند. تاثیر میوه بر سلامت پوست یک امر واقعی است.

بیشتر بخوانید: ۸ رژیم غذایی برای داشتن مو، پوست و ناخن سالم

۷ میوه برای داشتن پوست سالم

به طور کلی، هر میوه ای که به رژیم غذایی خود اضافه کنید باعث سلامت پوست می شود، اما برخی از میوه ها دارای ترکیبات قوی برای تقویت سلامت و ظاهر پوست هستند.

در اینجا هفت میوه را برای داشتن پوستی سالم در رژیم غذایی خود قرار دهید

  1. هندوانه

هندوانه یکی از بهترین میوه ها برای پوست در نظر گرفته می شود زیرا سرشار از لیکوپن است، رنگدانه ای که رنگ قرمز را به میوه می دهد.

لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است به جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از نور خورشید کمک کند.

تحقیقات در زنان ۳۵ تا ۵۵ ساله نشان می‌دهد که مکمل‌های لیکوپن که حداقل به مدت سه ماه مصرف می‌شوند منجر به بهبود قابل توجهی در توانایی مانع پوست برای حفظ رطوبت می‌شود. همچنین خطوط ریز، چین و چروک و منافذ را کاهش داد و باعث صافی پوست می شود.

هندوانه میوه خوبی برای مقابله با اثرات افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش است.

  1. کیوی

یکی دیگر از آنتی اکسیدان های مهم برای پوست ویتامین C است. ویتامین C به طور طبیعی در پوست ما وجود دارد، اما به طور مداوم در روند مبارزه با رادیکال های آزاد مصرف می شود. دریافت ویتامین C از طریق میوه هایی مانند کیوی، که ۷۱ درصد از ارزش روزانه (DV) شما را تامین می کند، به تقویت ذخایر شما برای مبارزه با رادیکال های آزاد برای فواید پوست کمک می کند.

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که ویتامین C از سنتز کلاژن پشتیبانی می‌کند. کلاژن با ترکیبات دیگری مانند اسید هیالورونیک و الاستین کار می کند تا به پوست شما کمک کند خاصیت ارتجاعی، رطوبت و حجم خود را حفظ کند. همچنین بخشی کلیدی از پروتئین ها (مانند کراتین) است که پوست شما را می سازد.

اگرچه بدن شما به طور طبیعی کلاژن تولید می کند، عواملی مانند افزایش سن، آسیب خورشید، الکل و سیگار می توانند تولید آن را کاهش دهند.

  1. تمشک

تمشک همچنین منبع غنی ویتامین C است که ۳۶ درصد از DV شما را در هر فنجان تامین می کند.

هر چیزی که ترمیم DNA را افزایش می‌دهد، شامل ویتامین C، برای جلوگیری از پیری و ترمیم پوست مفید است.

تمشک همچنین حاوی ترکیبی به نام الاژیک اسید است. در مطالعات، حیواناتی که اسید الاژیک دریافت کردند، قرمزی و تاول کمتری پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نشان دادند.

نویسندگان یک مطالعه خاطرنشان می کنند که اسید الاژیک ممکن است با فعال کردن مسیرهای سیگنالینگ خاصی که استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد، اثرات محافظتی ارائه دهد، در حالی که از سلول های پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. ترکیب اسید الاژیک با دی هیدرومیریستین (همچنین در میوه ها و سبزیجات یافت می شود) حتی از هر ترکیب به تنهایی اثر محافظتی قوی تری داشت.

در حالی که تحقیقات بر روی انسان محدود است، مطالعه قبلی نشان داد که مصرف عصاره خوراکی اسید الاژیک به مدت چهار هفته به جلوگیری از رنگدانه پوست در زنانی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارند، کمک می کند.

  1. زغال اخته

زغال اخته حاوی ترکیباتی به نام آنتوسیانین است که به میوه ها و سبزیجات رنگ آبی یا بنفش می دهد.

آنتوسیانین ها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی شناخته شده اند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که آنتوسیانین‌ها ممکن است به جلوگیری از پیری پوست و آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک کنند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که زغال اخته ممکن است به کاهش نشانگرهای التهابی و افزایش هیدراتاسیون پوست و عملکرد سد کمک کند.

  1. موز

موز به دلیل داشتن ویتامین B3 (که به نام نیاسین نیز شناخته می شود) برای پوست مفید است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B3 ترمیم DNA را افزایش می دهد و التهاب ناشی از اشعه UV را تنظیم می کند. همچنین ممکن است به کاهش بروز انواع خاصی از سرطان پوست در افرادی که در معرض خطر هستند کمک کند.

اگرچه ویتامین B3 در غذاهای حیوانی مانند جگر گاو، مرغ و بوقلمون نسبت به میوه ها بیشتر است، اما موز همچنان می تواند به شما کمک کند تا به نیازهای روزانه خود برسید و پوست شما را سالم نگه دارد. یک موز متوسط ​​۵ درصد از ویتامین B3 شما را تامین می کند.

  1. آووکادو

آووکادو منبع غنی اسیدهای چرب تک غیراشباع است. اسیدهای چرب تک غیراشباع چربی های سالمی هستند که با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط هستند، که ممکن است به نوبه خود از پوست در برابر آسیب خورشید محافظت کند.

یک مطالعه کوچک در زنان ۲۷ تا ۷۳ ساله نشان داد که آنهایی که به مدت هشت هفته روزانه یک آووکادو می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که این کار را نمی‌کردند، افزایش قابل توجهی در کشسانی و استحکام پوست داشتند.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی شما می تواند به میزان قابل توجهی بر سطوح اسیدهای چرب پوست شما تأثیر بگذارد.

دریافت چربی های تک غیراشباع از غذاهای گیاهی مانند آووکادو ممکن است مزایای منحصر به فردی برای پوست داشته باشد. در تحقیقات، مصرف بیشتر اسیدهای چرب تک غیراشباع از منابع گیاهی با خطر کمتر پیری شدید پوست مرتبط با نور خورشید مرتبط است .

  1. توت فرنگی

خوردن میوه هایی با محتوای آب بالا می تواند پوست شما را هیدراته و سالم نگه دارد. توت فرنگی، که تا ۹۱ درصد آب (۵٫۳ اونس در هر فنجان) است، یک انتخاب عالی است.

یک مطالعه کوچک بر روی زنان نشان داد که کسانی که مصرف روزانه آب کم داشتند، بهبودی در ظاهر پوست مشاهده کردند و توانستند با افزایش مصرف آب خود در طی ۳۰ روز، سطح هیدراتاسیون پوست را حفظ کنند. علاوه بر این، یک بررسی سیستماتیک تأیید می‌کند که افزایش مصرف آب، هیدراتاسیون را در خارجی‌ترین لایه پوست بهبود می‌بخشد و به کاهش خشکی کمک می‌کند.

 

یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای سالم، از جمله میوه ها، می تواند پوست شما را تقویت کند. تاثیر میوه بر سلامت پوست  حتمی است. میوه ها حاوی مواد مغذی هستند که ممکن است با مبارزه با استرس اکسیداتیو، التهاب و خشکی، سلامت پوست را بهبود بخشند. برخی از بهترین میوه ها برای پوست عبارتند از: هندوانه، کیوی، تمشک، زغال اخته، موز، آووکادو و توت فرنگی.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *