دلایل منع خوابیدن با موی خیس

بیرون رفتن یا خوابیدن با موی خیس خطر ابتلا به بیماری را افزایش نمی دهد. با این حال، محیط های گرم و مرطوب، مانند رفتن به رختخواب با موهای خیس، ممکن است منجر به عفونت های باکتریایی یا قارچی در پوست سر یا صورت شود.

در حالی که موهای خیس ممکن است مستقیماً فرد را بیمار نکند، جذب آب باعث تورم ساقه مو می شود.

آیا موهای خیس می تواند باعث سرماخوردگی شود؟

تحقیقات نشان می دهد که داشتن موهای خیس باعث ناخوشی افراد نمی شود.

بر اساس منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بزرگسالان در ایالات متحده معمولاً ۲ تا ۳ سرماخوردگی در سال دارند. ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند و تنها راه ابتلا به سرماخوردگی تماس با ویروس سرماخوردگی است.

هیچ تحقیقی برای حمایت از همبستگی مستقیم بین سرماخوردگی و داشتن موهای خیس وجود ندارد. تنها قرار گرفتن در معرض یک ویروس عامل سرماخوردگی می تواند باعث ابتلای فرد به سرماخوردگی شود.

 

خوابیدن با موی خیس

 

موهای مرطوب ممکن است باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • کشش مو

موهای خیس تا حدود ۳۰ درصد طول اصلی خود بدون آسیب کشیده می شوند. با این حال، تغییرات برگشت ناپذیر زمانی رخ می دهد که مو بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کشیده شود. خوابیدن روی مو ممکن است باعث شود که موها بیش از طول قابل تحمل کشیده شوند.

  • احساس سرما

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که سر افراد هنگام قرار گرفتن در معرض دمای سرد گرمای بیشتری را از دست می‌دهد. اتلاف حرارت به طور قابل توجهی در دمای ۱۰ درجه سانتیگراد (درجه سانتیگراد) بیشتر از ۱۵ درجه سانتیگراد یا ۲۰ درجه سانتیگراد بود. این بدان معنی است که موهای خیس ممکن است منجر به خواب ناخوشایندتر شود.

  • رشد قارچ

محققان در منبع معتبر ۲۰۲۱ گونه ای از قارچ مالاسزیا را در فولیکول های مو پیدا کردند. این قارچ می تواند منجر به بیماری های پوستی مانند درماتیت سبورئیک شود. خیس شدن مو برای مدت طولانی، مانند یک شب، ممکن است خطر ابتلا به این شرایط را افزایش دهد.

  • شوره سر

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که دمای زمستان به دلیل شرایط سرد و مرطوب شوره سر را تشدید می کند. همان مطالعه نشان داد که تعادل باکتری ها و قارچ ها نیز ممکن است در این وضعیت نقش داشته باشد. موهای خیس ممکن است منجر به از دست دادن گرما شود، به این معنی که ممکن است شوره سر را بدتر کند.

  • شکستگی مو

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، تغییرات ژنتیکی و هورمونی عوامل مهمی در ریزش مو هستند. با این حال، محیط و نظافت بیش از حد نیز ممکن است نقش داشته باشد، مانند بیرون رفتن با موهای خیس. خوابیدن با موی خیس  نیز می تواند باعث آسیب به فولیکول ها و شکستگی مو شود.

بیماری های پوستی: فولیکول های مو در زیر پوست که با سبوم یا روغن مسدود شده اند می توانند منجر به آکنه شوند. از آنجایی که موهای مرطوب دارای باکتری هستند، این می تواند بر رشد باکتری ها در منافذ نیز تأثیر بگذارد. خیس شدن مو برای مدت طولانی، مانند یک شب، ممکن است خطر ابتلا به این شرایط را افزایش دهد.

اقدامات احتیاطی که باید انجام داد:

افراد می توانند اقداماتی را برای جلوگیری از خوابیدن با موی خیس انجام دهند. انجام این کار می تواند به جلوگیری از مشکلات مربوط به خیس شدن مو کمک کند.

ساده ترین مرحله این است که موها را تا حد امکان قبل از خواب خشک کنید. میتوانید از سشوار های استاندارد نیز استفاده کنید.

مردم همچنین می توانند اطمینان حاصل کنند که دمای اتاق خوابشان راحت است. کارشناسان ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت (۱۵٫۶ تا ۱۹٫۴ درجه سانتیگراد) را به عنوان محدوده مطلوب توصیه می کنند.

دوش گرفتن یا حمام کردن ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب نیز می تواند به موها فرصتی برای خشک شدن طبیعی بدهد.

 

برای جلوگیری از آسیب مو، آکادمی پوست آمریکا به افراد توصیه می کند:

 

  • هر بار که موهایشان را می شویند خشک کنند.
  • موهای خیس را به آرامی با یک شانه دندانه پهن شانه کنید.
  • موهای خود را به آرامی در یک حوله بپیچید تا آب را جذب کند نه اینکه آنها را با حوله بمالید.
  • موها را در صورت امکان در هوا خشک کنید.
  • از کشیدن محکم موها با بند خودداری کنید، زیرا بستن شل برای مو بهتر است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *