۱۰ دلیل شگفت انگیز خشکی پوست

علت کلی خارش و خشکی پوست ممکن است بی‌خطر به نظر برسد. کمبود رطوبت علت اصلی خشکی پوست است. اما این کمبود رطوبت از کجا می آید؟

خشکی پوست به دلیل اختلال در سد پوستی و اختلال عملکرد یا کمبود چربی‌های سالم لازم در لایه بالایی پوست ایجاد می‌شود. به طور معمول، لایه بالایی پوست از سلول های مرده و روغن های طبیعی تشکیل شده است که به حفظ رطوبت کمک می کند تا پوست نرم و صاف بماند. اما اگر آب کافی در این لایه بالایی سلول وجود نداشته باشد، که در صورت کاهش روغن های محافظ ممکن است اتفاق بیفتد، ممکن است پوست خشک شود.

در بیشتر موارد، تجربه خشکی پوست، نگرانی بزرگی نیست. خشکی پوست می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد و می تواند در هر نقطه از بدن، از دست ها و صورت گرفته تا پاها و معده ظاهر شود. خشکی می تواند پوست را قرمز، پوسته پوسته یا خارش کند، که می تواند ناراحت کننده باشد، اما فراتر از آن، معمولاً جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

اما گاهی اوقات خشکی شدید خواهد بود و ممکن است نشان دهنده یک مشکل پوستی یا وضعیت سلامتی باشد . اگر خشکی آنقدر شدید است که توانایی کار یا خواب شما را مختل می کند، اگر پوست ملتهب یا دردناک است، یا اگر به نظر می رسد عفونی شده است، حتما به پزشک یا یک متخصص پوست مراجعه کنید.

خشکی پوست

اگر به دنبال راه‌حل‌هایی برای خشکی پوست هستید، ابتدا این فهرست را بررسی کنید تا متوجه شوید

۱۰ دلیل شگفت انگیز خشکی پوست چیست؟

  • عطر پتانسیل ایجاد تحریک پوست را دارد

عطر تمایل دارد پوست خشک را تحریک کند یا آن را بدتر کند، بنابراین از دئودورانت ها و محصولات مراقبت از پوست پر از رایحه پرهیز کنید. عطر منبع شایع درماتیت تماسی آلرژیک است. البته ممکن است چندین بار استفاده کنید تا پوست واکنش نشان دهد، یا ممکن است در اولین بار واکنشی را مشاهده کنید.

لوسیون‌ها و کرم‌های بدن وقتی مملو از عطر هستند، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر باشند. برچسب ها را با دقت بخوانید روغن اسطوخودوس و سایر روغن‌های گیاه‌شناسی دارای خواص نگهدارنده طبیعی هستند.

  • صابون ممکن است رطوبت پوست صورت، بدن و سر را کاهش می دهد

بسیاری از صابون‌ها، مواد شوینده و شامپوها رطوبت را از پوست و پوست سر شما کم می‌کنند، زیرا برای از بین بردن چربی ساخته شده‌اند.

مهم است که شستشوی صورت، شستشوی بدن و مواد شوینده لباسشویی را با دقت انتخاب کنید.

  • ژنتیک می تواند خشکی پوست را تحت تأثیر قرار دهد

موضوع دیگری را که می‌توانید به گردن مادر و پدرتان بیندازید خشکی پوستتان است. محققان می‌گویند که خشکی پوست می‌تواند ارثی باشد. طبق یک مطالعه، جهش در ژن‌هایی که تولید پروتئین فیلاگرین را کنترل می‌کنند، که در تشکیل و آبرسانی سد پوستی نقش دارد، می‌تواند باعث ایجاد چندین بیماری پوستی شود. افراد مبتلا به این جهش ها (حدود ۱۰ درصد از جمعیت، طبق مطالعه) از پوست خشک تری رنج می برند و شانس بیشتری برای ابتلا به اگزما دارند. درماتیت آتوپیک نوع متداول اگزما است.

اگر همیشه پوست خشکی داشته‌اید یا اگر در خانواده‌تان وجود دارد، ضروری است که در مرطوب‌سازی روزانه کوشا باشید.

  • آب سخت می تواند از جذب مرطوب کننده ها جلوگیری کند

به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده، زمانی که آب لوله کشی حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم باشد، به عنوان آب سخت شناخته می شود. این مواد معدنی می توانند لایه ای روی پوست باقی بگذارند که باعث خشکی می شود. دنیس گروس، متخصص پوست در شهر نیویورک می گوید: فلزات سنگین روغن های روی پوست را به ماده غلیظی تبدیل می کند که غدد را مسدود می کند، شرایطی مانند آکنه و روزاسه را تشدید می کند و از جذب مرطوب کننده ها به پوست جلوگیری می کند. بر اساس مقاله ای در نیوزویک، سرمایه گذاری روی فیلترهای آب شیر آب ممکن است کمک کننده باشد. دکتر گراس همچنین توصیه می کند که محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین A و C را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، زیرا آنها با پوشش رسوب شده توسط آب سخت مقابله می کنند.

  • داروهای آکنه و رتینول سرعت گردش سلولی پوست، باعث خشکی می شود

اسید سالیسیلیک می تواند در درمان آکنه عالی باشد، اما ممکن است در اولین شروع استفاده از آن پوست شما را نیز خشک کند. بر اساس یک مطالعه، خشکی نیز یک عارضه جانبی رایج رتینول است و به این دلیل اتفاق می‌افتد که رتینول ارتباط بین سلول‌های سطح پوست را سست می‌کند. خبر خوب این است که مجبور نیستید این ناجیان مراقبت از پوست را رها کنید، اگرچه کاهش استفاده از آنها ممکن است بدون تحریک نتایجی را به همراه داشته باشد. تکرار استفاده را از هر روز به یک روز در میان کاهش دهید، مطمئن شوید که یک پاک‌کننده ملایم را انتخاب می‌کنید که مشکل را تشدید نمی‌کند، و در صورت لزوم از متخصص پوست خود بخواهید که نسخه خشک‌کننده کمتری تجویز کند.

  • هوای خشک، داخل خانه یا بیرون، می تواند علائم خشکی پوست را افزایش دهد

گاهی اوقات هوای داخل می تواند به اندازه هوای بیرون برای پوست شما مضر باشد. هوای بسته، به‌ویژه گرما، می‌تواند سطح رطوبت را پایین بیاورد و باعث شود پوست احساس خشکی و خارش کند. خوشبختانه، نیازی نیست که در تمام زمستان از پوست خشک و خارش دار رنج ببرید: یک مرطوب کننده می تواند به بازگرداندن رطوبت به هوای خانه شما کمک کند. در صورت مشاهده علائم ترک خوردگی یا خشکی پوست حتما از آبرسان استفاده کنید.

  • شستن مشتاقانه دست ها می تواند منجر به قرمزی و تحریک شود

بعضی از افراد با پوست خشک فقط دست‌های خود را مدام می‌شویند. این به خشکی کمک نمی کند زیرا شستن مرتب دست ها می تواند منجر به خشکی و ترک خوردن پوست شود. این می تواند برای افرادی که در صنایعی که نیاز به شستن مکرر دست ها دارند، مانند مراقبت های بهداشتی، مشکل بزرگی باشد. برای کاهش اثرات خشک کردن عادت بهداشتی خود، از آب ولرم استفاده کنید (آب گرم رطوبت پوست شما را از بین می برد)، صابون های مرطوب کننده را انتخاب کنید، دستان خود را به آرامی خشک کنید و با نوعی لوسیون یا پماد دستانتان را مرطوب کنید.

  • دوش های طولانی و داغ می تواند به کم آبی پوست کمک کند

ممکن است وسوسه انگیز باشد که برای مدت طولانی در زیر بخار آب گرم بایستید، به خصوص در ماه های سرد. اما این عمل می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در پوست شما شود. دوش گرفتن یا حمام طولانی و بخار می‌تواند رطوبت پوست شما را خشک کند.

  • افزایش سن می تواند خشکی پوست را افزایش دهد

با بالا رفتن سن افراد، خشکی پوست بیشتر مشکل ساز می شود. افراد در سنین ۴۰ سال و بالاتر در معرض خطر ابتلا به پوست خشک قرار دارند. برای زنان، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی نیز باعث خشکی پوست شود.

  • برخی شرایط پزشکی می توانند باعث خشکی پوست شوند

مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما می توانند پوست شما را مستعد خشکی کنند. اما طبق گفته AAD ، پوست خشک همچنین می تواند چیزی به ظاهر نامربوط مانند دیابت ، بیماری تیروئید ، بیماری کلیه ، سوء تغذیه یا HIV را نشان دهد.

می توانید برای جلوگیری و مراقبت از پوست خشک از ژل آبرسان پوست خشک کلینیک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *