دفعات شستن مو ها | چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید؟

شستن موها شاید یکی از اساسی ترین کارهایی باشد که می توانید در مورد مراقبت از مو انجام دهید، اما شامپو زدن آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. چندین سوال همراه با شامپو زدن منظم وجود دارد، از جمله دفعات شستن موها، چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید، آیا باید شامپو را کنار بگذارید و حرکت “عدم پوس” را انجام دهید، و اینکه در وهله اول چگونه باید موهای خود را شامپو کنید. خوشبختانه، ما اینجا هستیم تا همه آنها را برای شما پاسخ دهیم.

دفعات شستن موها | چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید؟

چرا شستن موها مهم است؟

ابتدا، بیایید در مورد اینکه چرا در وهله اول نیاز به شامپو کردن موها وجود دارد، صحبت کنیم. قبل از اینکه بخواهیم به دفعات شستن موهای خود بپردازیم، بیایید در وهله اول به این موضوع بپردازیم که چرا باید موهای خود را بشویید.

حذف گریم

همانطور که در طول روز سپری می کنید، موهای شما درست مانند پوست شما مقدار زیادی کثیفی و ناخالصی ها را جمع می کند که ممکن است تنها با یک آبکشی ساده از بین برود. شامپوها دارای مواد پاک کننده خاصی هستند که به خلاص شدن از شر این ناخالصی ها به طور موثر کمک می کند، بنابراین آنها را به بخشی ضروری از هر روتین مراقبت از مو تبدیل می کند. گذاشتن این ناخالصی ها روی تاج شما اغلب می تواند تأثیر منفی داشته باشد، شستن مکرر با شامپو می تواند منجر به عفونت پوست سر، شوره سر یا حتی ریزش مو شود.

کنترل سبوم

غدد چربی موجود در پوست سر شما سبوم ترشح می کنند که یک روغن طبیعی است که مو را مرطوب نگه می دارد. در بیشتر موارد، داشتن مقدار سالم سبوم در موهای شما سالم است و حتی تشویق می شود، زیرا برای تغذیه یال شما مهم است. با این حال، اگر سبوم کنترل نشود، می تواند موهای شما را چرب کند و به عنوان یک منبع غذایی عمل کند.

کاهش مواد اضافی محصول

بیشتر محصولات موی مدرن امروزی حاوی سیلیکون هستند که می تواند موهای شما را در چند بار اول براق نشان دهد، اما بعد روی آن سنگینی می کند و آن را کدر و چرب می کند. هر از چند گاهی باید با استفاده از شامپوهای شفاف کننده، تجمع محصول را کاهش دهید و آن را از پوست سر خود پاک کنید، در غیر این صورت ممکن است پوست سر و یال خود را در معرض آسیب دائمی مو قرار دهید.

کاهش بو

آیا می دانید اگر چند روز حمام نکنید، چگونه بوی بدن را به مشام می آورید؟ خوب، اگر موهایتان را نشویید، موهایتان بوی بدی خواهند گرفت  و این باعث می‌شود که این موها به محلی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شوند.

بهبود سلامت پوست سر

پوست سر بخشی از پوست شماست و درست مانند پوست صورت و بدن، پوست سر نیز دارای سلول های پوستی مرده ای است که تمایل به تجمع دارند. تجمع طولانی مدت سلول‌های مرده پوست می‌تواند فولیکول‌های مو را مسدود کند و باعث ایجاد مشکلاتی از آکنه پوست سر تا ریزش مو شود. اکثر شامپوها برای کمک به خلاص شدن از شر تجمع طراحی شده اند، بنابراین ثابت می کنند که شستن مو در واقع بسیار مهم است.

چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید؟

اکنون که متوجه شدیم چرا شستن موها مهم است، بیایید به این سؤال مهم چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید؟ پاسخ دهیم.

این امر کاملاً به نوع مو و پوست سر شما بستگی دارد و از شخص به شخص دیگر متفاوت است. ممکن است برخی از افراد هر روز نیاز به شستن موهای خود داشته باشند، در حالی که برخی دیگر فقط با یک شستشو در هفته می توانند انجام دهند. اینجا همه عواملی را که بر تعداد دفعات شستن موها تأثیر می‌گذارند فهرست می‌کنیم  و همچنین تعداد دفعاتی را که باید این کار را انجام دهید، توصیه می‌کنیم.

پوست سر چرب

اگر پوست سر روغنی دارید ، احتمال دارد که موهای شما فقط چند ساعت پس از شستشو چرب شود. هر چند وقت یک بار باید موهای خود را بشویید بدون اینکه موهای خود را از روغنهای طبیعی آن جدا کنید. به طور کلی ، ممکن است شما نیاز به انجام این کار را هر روز دیگر داشته باشید. اما ما به شما پیشنهاد می کنیم این کار را هر روز انجام ندهید، زیرا این کار می تواند در دراز مدت باعث آسیب شود و اگر موهایتان به طور خاص چرب شد، می توانید برای شاداب نگه داشتن موهایتان آن را با آب بشویید.

پوست سر خشک

داشتن پوست سر خشک و موهای خشک به طور کلی به این معنی است که موهای شما قادر به تولید روغن طبیعی برای حفظ رطوبت آن نیستند. از آنجایی که نمی خواهید موهای خود را بیش از آنچه که هست خشک کنید، شستن هفتگی آن ها باید بدون از بین بردن رطوبت، ظاهری شاداب و سالم داشته باشد. اگر موهایتان به‌خصوص خشک است، باید از شامپوی مرطوب‌کننده، استفاده از نرم‌کننده در روزهایی که شست‌وشو نمی‌شود، استفاده کنید و حتی چند روز فاصله بین روزهای شست‌وشو بگذارید.

موهای نازک

موهای صاف و نازک نسبت به موهای ضخیم تر و پرپشت نیاز به شامپو زدن مکرر دارند. موهای نازک تمایل به جذب سبوم بیشتری دارند و بنابراین می توانند نسبت به موهای زبر و بافت بسیار چرب تر به نظر برسند. برای داشتن ظاهری شاداب و بدون چربی، باید موهای خود را هر دو روز یکبار شامپو بزنید.

موهای ضخیم

موهای ضخیم عموماً حجیم‌تر هستند و می‌توانند خشک‌تر از موهای نازک باشند، زیرا روغن‌های طبیعی به راحتی موهای نازک را پوشش نمی‌دهند. به لطف بافت زبرتر موهای ضخیم، می‌تواند به راحتی خشک شود، بنابراین روزهای شست‌وشو باید هر ۳ تا ۴ روز یک بار فاصله داشته باشد تا موها بیش از حد چرب یا بیش از حد خشک نشوند.

موهای بافت دار

موهای طبیعی و بافت دار به مقدار بیشتری از TLC نیاز دارند، زیرا معمولاً با فرهایی همراه است که اگر رطوبت کافی نداشته باشند، می توانند فر شوند. افرادی که موهای بافت دار یا فرهای ریز دارند برای جلوگیری از موخوره نیاز به رطوبت بیشتری در تارهای خود دارند، بنابراین باید موهای خود را هر هفته یا یک هفته در میان بشویید.

بعد از تمرین

عرق می تواند با پخش سبوم و کثیف شدن یال شما، موها را خراب کند. اگر در تمرینات زیاد هستید، تعداد دفعاتی که باید موهای خود را بشویید کاملاً به تعداد دفعات ورزش و عرق کردن شما بستگی دارد. ورزش منظم می تواند عرق بیشتری به یال شما اضافه کند، بنابراین بهتر است بعد از هر تمرین عرق آور بشویید.

موهای درمان شده

موهای شیمیایی یا موهای رنگ شده نیاز به مراقبت ویژه دارند و نسبت به موهای معمولی آسیب دیده و خشک تر هستند. مگر اینکه درمان خاصی باشد که نیاز به مقدار مشخصی شستشو داشته باشد، موهای درمان شده باید به همان تعداد شستشوی موهای خشک، که هر هفته یا یک هفته در میان است، انجام شود.

شرایط پوست سر

شرایط پوست سر مانند پسوریازیس یا عفونت‌های انگلی می‌تواند منجر به نیاز به شامپو برای شرایط پزشکی شود و برای درمان آن نیاز به یک رژیم مراقبت از مو خاص است. اگر مشکل پوست سر دارید، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بررسی کند که چند بار باید موهای خود را بشویید.

نحوه صحیح شستشوی مو

اگرچه ممکن است شستن صحیح موها آسان به نظر برسد، اما در واقع تکنیکی است که نیاز به کمی هوشیاری دارد. ما مراحلی را که برای اطمینان از اینکه بیشترین استفاده را از شستشوی موهایتان می‌برید، را فهرست می‌کنیم.

نحوه صحیح شستشوی مو

مرحله ۱: به جای اینکه مستقیماً شامپو  بمالید، ابتدا مطمئن شوید که موهایتان کاملاً خیس شده است.

مرحله ۲: سپس مقدار مناسب شامپو روی دست خود بریزید. مقدار شامپوی مورد نیاز شما می تواند به نوع موی شما بستگی داشته باشد. اگر موهای شما فاقد رطوبت باشد، ممکن است به مقداری به اندازه یک نخود نیاز داشته باشید، اما اگر پوست سرتان چرب است، ممکن است به اندازه یک سکه نیاز داشته باشید.

 

مرحله ۳: شامپو را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید و مطمئن شوید که کاملاً اندازه است. شما نیازی به حرکات دایره ای یا خشن ندارید، زیرا می تواند موهای شما را در هم ببندد و به فولیکول ها آسیب برساند فقط این کار را به آرامی انجام دهید، بدون اینکه ناخن هایتان در پوست سر شما فرو بروند.

مرحله ۴: پس از اتمام کار، موهای خود را کاملا آبکشی کنید تا مطمئن شوید که کفی باقی نمانده است، زیرا در آینده می تواند منجر به تجمع چربی پوست سر شود.

مرحله ۵: نرم کننده خود را روی قسمت میانی و انتهای موهای خود بمالید. اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید تا درخشندگی زیبایی به یال شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *