پاک کردن تاتو چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، حذف خالکوبی روشی برای حذف جوهر تاتو از روی پوست است. قبلاً خالکوبی دائمی در نظر گرفته می شد، اما تکنیک های جدیدتر اکنون می توانند خالکوبی ها را به طور موثرتری محو یا حذف کنند.

روش های مختلفی برای پاک کردن تاتو وجود دارد، از جمله:

لیزرها

عمل جراحی

درم ابریژن

لایه برداری شیمیایی

اگر قصد حذف خالکوبی را دارید، سازمان غذا و دارو توصیه می کند که با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

 

پاک کردن تاتو

 

چرا به پاک کردن تاتو نیاز دارید؟

اگر از ظاهر خالکوبی یا تاتو خود ناراضی هستید یا در وهله اول از انجام آن پشیمان هستید، ممکن است بخواهید تاتو را پاک کنید. یک نظرسنجی نشان داد که بیش از ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان اعتراف کردند که از حداقل یکی از خالکوبی های خود پشیمان شده اند.

علاوه بر این، اگر واکنش آلرژیک به خالکوبی دارید یا مشکلات دیگری مانند عفونت را تجربه می کنید، ممکن است حذف خالکوبی یک گزینه مورد توجه باشد.

زنان باردار یا شیرده نباید اقدام به پاک کردن تاتو کنند و همچنین افرادی که سیگار می کشند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، نباید این کار را انجام دهند.

پاک کردن تاتو چگونه انجام می شود؟

پاک کردن تاتو را می توان با تکنیک های مختلفی انجام داد. شما و ارائه دهنده شما ممکن است اندازه، رنگ، طرح و سن خالکوبی خود را هنگام انتخاب گزینه درمانی در نظر بگیرید.

حذف لیزر

امروزه لیزر روش ترجیحی برای پاک کردن تاتو است. در این درمان از امواج نور متمرکز برای گرم کردن ذرات جوهر در پوست استفاده می شود. سپس این ذرات به قطعات کوچک‌تری می‌شکنند که سیستم ایمنی بدن شما را از بین می‌برد.

اکثر افراد برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود به چندین لیزر درمانی، معمولا بین ۶ تا ۱۰ مورد نیاز خواهند داشت. حذف برخی از رنگ‌های جوهر روشن‌تر مانند سبز، قرمز و زرد با لیزر دشوارتر از سایرین است. سیاه و آبی معمولاً ساده ترین مورد هدف قرار دادن با لیزر هستند.

عمل جراحی

با برداشتن خالکوبی با جراحی، پزشکان به سادگی پوست حاوی خالکوبی را برش می دهند. سپس پوست اطراف را به هم می‌کشند و می‌بندند. این روش که بیشتر برای خالکوبی های کوچکتر مناسب است باعث ایجاد جای زخم می شود.

درم ابریژن

درم ابریژن تکنیکی است که شامل استفاده از یک ابزار ویژه برای ساب زدن پوست و از بین بردن لایه‌های حاوی ذرات جوهر است. درم ابریژن معمولاً برای پاک کردن خالکوبی استفاده نمی شود زیرا اغلب نتایج متناقضی را ارائه می دهد و جای زخم قابل توجهی بر جای می گذارد. ممکن است برای پاک کردن تاتو بیش از یک جلسه درم ابریژن لازم باشد.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی حاوی اسید تری کلرواستیک (TCA) یک روش کمتر مورد استفاده برای پاک کردن خالکوبی است. هنگامی که روی پوست اعمال می شود، TCA لایه بیرونی را به همراه جوهر خالکوبی از بین می برد.

چگونه برای پاک کردن تاتو آماده شویم

قبل از انجام یک روش حذف خالکوبی، باید با ارائه دهنده خود ملاقات کنید تا در مورد گزینه ها و انتظارات خود صحبت کنید. مهم است بدانید که این احتمال وجود دارد که خالکوبی شما به طور کامل پاک نشود، اگرچه ممکن است بسیار کمتر قابل توجه باشد. پزشک شما ممکن است از خالکوبی شما عکس بگیرد تا بتوانید پیشرفت خود را در هر روش پیگیری کنید.

شما باید پزشک یا متخصص خود را در مورد تمام شرایط پزشکی خود و هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید مطلع کنید.

در روز پاک کردن تاتو از زدن هرگونه لوسیون یا عطر روی ناحیه آسیب دیده خودداری کنید.

خطرات پاک کردن تاتو چیست؟

برخی از خطرات احتمالی حذف خالکوبی عبارتند از:

  • عفونت
  • شفای ضعیف
  • سوزش
  • تغییر رنگ دائمی پوست
  • نتیجه ای که از نظر زیبایی شناختی کمتر دلپذیر است
  • نیاز به روش دیگری
  • جای زخم

در طول پاک کردن خالکوبی چه انتظاری داریم؟

آنچه می توانید در طول پاک کردن خالکوبی انتظار داشته باشید به روشی که انجام می دهید بستگی دارد.

لیزر ممکن است دردناک باشد. برخی از افراد این احساس را به صورت کوبیدن یک نوار لاستیکی سنگین بر روی پوست توصیف می کنند. ممکن است پزشک قبل از عمل به شما یک کرم بی‌حس کننده یا واکسن پیشنهاد دهد تا ناراحتی را به حداقل برساند.

اگر جراحی یا درم ابریژن انجام می دهید، بسته به اندازه خالکوبی که برداشته می شود، احتمالاً بیهوشی موضعی، منطقه ای یا عمومی دریافت خواهید کرد.

لایه برداری شیمیایی کمی دردناک در نظر گرفته می شود، اما معمولاً استفاده از بی حس کننده را تضمین نمی کند.

عوارض حذف تاتو چیست؟

چند روز پس از درمان، پوست شما ممکن است پوسته پوسته، تاول، کبودی، تورم، دلمه یا قرمز به نظر برسد. این مشکلات معمولا در عرض یک یا دو هفته از بین می روند.

همچنین ممکن است لکه های روشن یا تیره روی پوستتان ایجاد شود. آنها باید ظرف شش ماه تا یک سال ناپدید شوند.

در بیشتر مواقع، عوارض جانبی از بین می‌روند، اما ممکن است زخم، بافت ناهموار یا سایر تغییرات دائمی در پوست خود داشته باشید.

مراقبت های بعد از پاک کردن تاتو

بلافاصله می توانید از کمپرس خنک برای تسکین ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. ارائه دهنده شما دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه مراقبت از پوست پس از پاک کردن خالکوبی به شما می دهد.

پس از لیزر درمانی، باید زخم را با آب و صابون تمیز کنید. ممکن است پزشک به شما بگوید که یک پماد آنتی بیوتیک بزنید و آن را تا زمان بهبودی بپوشانید. بیشتر زخم های لیزر حدود پنج روز پس از عمل بهبود می یابند. قبل از اینکه بتوانید لیزر درمانی دیگری انجام دهید، باید چند هفته صبر کنید.

اگر تاتو را با جراحی برداشته اید، باندهای شما باید به مدت ۴۸ ساعت به حال خود باقی بمانند. هنگام برداشتن آنها، باید محل جراحی را روزانه با آب و صابون بشویید. ممکن است پزشک به شما بگوید که پماد و پانسمان آنتی بیوتیک را به مدت یک هفته پس از جراحی روی زخم بمالید.

درم ابریژن همچنین زخمی باز می گذارد که نیاز به توجه دارد. به طور معمول، پزشکان به شما دستور می دهند که هر روز ناحیه را با آب و صابون تمیز کنید، یک پماد آنتی بیوتیک بزنید و زخم را با باند یا پانسمان بپوشانید. بهبودی درم ابریژن می تواند تا سه هفته طول بکشد.

یک لایه برداری شیمیایی احتمالاً زخمی را برای شما ایجاد می کند که باید با رعایت بهداشت، پماد آنتی بیوتیک و پانسمان از آن مراقبت کنید. این زخم ها معمولا در حدود پنج تا هفت روز بهبود می یابند.

مهم است که تمام قرارهای بعد از مراقبت خود را با متخصص خود نگه دارید.

همچنین باید اقداماتی را برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید به مدت حداقل سه ماه در زمان بهبوی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *