فواید روغن ماهی برای موهای شما چیست؟

یکی از مهیج‌ترین فواید اسیدهای چرب امگا ۳ که به وفور در روغن ماهی یافت می‌شود، این است که می‌توانند به شما در رشد موهای بلند و درخشان کمک کنند.

اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن ساخته نمی‌شوند، بنابراین باید غذاهای حاوی آن‌ها یا مکمل‌ها را مصرف کنید. مؤسسه ملی بهداشت خاطرنشان می کند: ماهی و غذاهای دریایی حاوی DHA و EPA هستند، در حالی که غذاهای گیاهی مانند گردو و دانه کتان حاوی آلفا لینولنیک اسید یا ALA هستند که کسری از آن به EPA و DHA تبدیل می شود. طرفداران امگا ۳ می گویند که دریافت مقادیر کافی در رژیم غذایی می تواند به تغذیه فولیکول ها و رشد مو کمک کند.

فواید روغن ماهی برای موها

 

آیا امگا ۳ به رشد مو کمک می کند؟

از نظر مکمل، مطالعات کمی وجود دارد که به اسیدهای چرب امگا ۳ و رشد مو می پردازد، و تعداد کمی هم که به طور خاص روی روغن ماهی مطالعه می کنند.

یک مطالعه کوچک در شماره فوریه ۲۰۱۷ مجله درماتولوژی بالینی و زیبایی شناسی ۱۰ شرکت کننده مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (معروف به طاسی با الگوی مردانه، که می تواند در مردان و زنان ظاهر شود) را بررسی کرد که به هر کدام دو بار در روز داده شد. مکمل ها حاوی ترکیبی از روغن ماهی، روغن بذر کتان، آنتی اکسیدان ها و ملاتونین بودند. پس از حدود شش ماه، ۸ نفر (که ۸۰ درصد شرکت کنندگان را تشکیل می دهند) افزایش مو داشتند.

یک مطالعه قبلی با ۱۲۰ شرکت‌کننده، در سال ۲۰۱۵ در مجله Cosmetic Dermatology منتشر شد. گروهی را که مکملی حاوی روغن ماهی و ویتامین‌های C و E (از جمله مواد دیگر) مصرف می‌کردند با گروه کنترل مقایسه کرد. پس از شش ماه، ۶۲ درصد از افرادی که در گروه مکمل قرار گرفتند، در مقایسه با ۲۸ درصد در گروه کنترل، شاهد افزایش تراکم مو بودند. چیزی که شاید شگفت‌انگیز باشد این است که بیش از نیمی از زنان در گروه کنترل گفتند که هنگام مقایسه عکس‌های قبل و بعد از پوست سر خود متوجه افزایش رشد مو شده‌اند.

مکمل ها ممکن است حاوی روغن ماهی یا امگا ۳ همراه با مواد دیگر مانند آنتی اکسیدان ها باشند. این مواد ممکن است به طور هم افزایی با هم عمل کنند، بنابراین نباید به این نتیجه برسیم که مصرف روغن ماهی یا امگا ۳ به تنهایی در یک مکمل باعث رشد مو می شود.

در مورد کاربرد موضعی، مطالعه ای که در سپتامبر ۲۰۱۸ در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد، که در آن دانشمندان روغن ماهی خال مخالی تخمیر شده را به صورت موضعی روی سبیل جوندگان استفاده کردند، نشان داد که این ماده احتمالاً با فعال کردن فاز “رشد” به تحریک فولیکول ها کمک می کند.

به طور کلی، استفاده موضعی از روغن ماهی از رشد مو یا سلامت پوست سر حمایت نمی کند. همچنین بوی ماهی دارد و بوی طولانی آن به اندازه ای است که برخی افراد را از استفاده از روغن ماهی خالص روی پوست سر منصرف می کند.

در مورد رشد مو، موثرترین گزینه این است که از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید، از محصولات مراقبت از مو ملایم استفاده کنید و در صورت ریزش مو به دنبال درمان باشید (با متخصص پوست خود شروع کنید)، بنابراین می توان به هر گونه شرایط سلامتی رسیدگی کرد. .

بهترین شکل روغن ماهی چیست؟

به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH) راه های مختلفی برای دریافت روغن ماهی وجود دارد، از جمله مکمل های روغن ماهی، مکمل های روغن کبد ماهی (مانند روغن کبد ماهی) و صدف و ماهی کامل. از نظر غذا، ماهی های چرب یا روغنی دارای بیشترین مقدار امگا ۳ هستند، مانند ماهی آزاد، ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی ماهی، شاه ماهی، قزل آلا و کنسرو ماهی

ماهی هایی مانند این ها طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی اضافی را فراهم می کنند که در مکمل ها یافت نمی شوند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای بهره مندی از مزایای بالقوه روغن ماهی، ماهی کامل را به جای قرص انتخاب کنید. دکتر دبرا جالیمان، متخصص پوست در شهر نیویورک و نویسنده قوانین پوست، می‌گوید: اگر می‌خواهید مکملی برای مو، پوست یا ناخن مصرف کنید، مکملی را انتخاب کنید که از ماهی‌های کوچک برای محدود کردن سطح جیوه استفاده می‌کند.

آیا روغن ماهی برای مو و ناخن شما مفید است؟

کمبود اطلاعاتی وجود دارد که نقش روغن ماهی را در سلامت مو و ناخن نشان دهد. آنچه که بسیار مهم است این است که امگا ۳ مورد نیاز بدن برای عملکرد خوب در اطراف را دریافت کنید.

اگر تغذیه خوبی دارید و رژیم غذایی متعادلی دارید، بعید است که کمبود امگا ۳ داشته باشید. اگر کمبودی نداشته باشید، مشخص نیست که آیا مصرف بیشتر امگا ۳ از نیازتان از طریق مکمل کمک می‌کند یا خیر.

بیشتر بخوانید: بهترین مکمل های برای سلامت ناخن و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *